La vârsta de 17 ani a început să disece cadavre din cimitirul
bisericii locale. Între 1508 şi 1512 a pictat plafonul Capelei Sixtine
din Roma. Michelangelo Buonarroti, cunoscut în întreaga lume drept un
geniu artistic cu realizări excepţionale în pictură, sculptură şi
arhitectură, a fost totodată şi un foarte bun anatomist, secret pe care
l-a ascuns prin distrugerea tuturor schiţelor şi notelor sale anatomice.
Cu toate acestea, secretul lui a fost dezvăluit mulţumită unei analize
efectuate la mai bine de 500 de ani după ce acesta a fost ascuns de
ochii Papei Iulius al II-lea chiar în trupul lui Dumnezeu.
Aceasta este concluzia a doi experţi în neuroanatomie de la Şcoala de
Medicină a Universităţii Johns Hopkins din Baltimore, Maryland. Cei doi
experţi au analizat „Separarea luminii de întuneric”, o scenă din
Facerea Lumii pe care Michelangelo a pictat-o pe plafonul Capelei
Sixtine, şi au ajuns la concluzia că artistul a ascuns imaginea unui
creier uman în chipul lui Dumnezeu. Cercetătorii afirmă că pictura lui
Michelangelo este o reprezentare foarte precisă a creierului uman, a
măduvii spinării şi a trunchiului cerebral. Frank Meshberger, primul
medic care a identificat asemănările dintre reprezentarea lui Dumnezeu
şi creierul uman, afirmă că Michelangelo a împrejmuit Divinitatea cu
acel „giulgiu” similar creierului uman pentru a sugera că Dumnezeu îl
înzestra pe Adam nu doar cu viaţă, ci şi cu inteligenţa supremă de care
dau dovadă oamenii.

Michelangelo a pictat plafonul Capelei Sixtine în patru ani, realizând
imaginile dinspre est spre vest, începând de la intrarea în capelă şi
încheind deasupra altarului. Ultima scenă pictată îl reprezintă pe
Dumnezeu care separă lumina de întuneric. În această regiune
cercetătorii au descoperit că Michelangelo a ascuns trunchiul cerebral,
nervul optic şi ochii.

Criticii de artă şi istoricii au fost surprinşi de anumite nereguli
anatomice în modul în care Michelangelo a înfăţişat gâtul lui Dumnezeu
în această scenă şi de modul ciudat în care era luminată această
regiune. Suk şi Tamargo afirmă că nu este vorba de erori, ci de un mesaj
ascuns. Cei doi experţi afirmă că în nicio altă pictură nu se mai
găseşte această greşeală anatomică a gâtului uman, iar dacă imaginea
aceasta este suprapusă peste o fotografie a unui creier uman văzut de
jos, liniile de pe gâtul lui Dumnezeu se potrivesc exact cu trăsăturile
creierului nostru. Cercetătorii spun că nervii optici sunt reprezentaţi
exact în aceeaşi manieră în care au fost ilustraţi de Leonardo da Vinci
în 1487. Da Vinci şi Michelangelo au trăit în aceeaşi perioadă, fiecare
dintre artişti cunoscând opera celuilalt.


Cei doi experţi în neuroanatomie concluzionează că „Michelangelo a
îmbogăţit această pictură ce-l înfăţişează pe Dumnezeu cu imagini
ascunse ale creierului, celebrând în acest mod nu doar gloria lui
Dumnezeu, ci şi gloria celei mai magnifice creaţii ale Sale”.
Alţi experţi lansează o altă ipoteză în ceea ce priveşte sensul acestor
mesaje secrete. Nu este un secret faptul că relaţia lui Michelangelo cu
Biserica Catolică a devenit încordată spre finalul vieţii sale, când
artistul a ajuns să deteste opulenţa şi corupţia din Biserică. De
altfel, în capodopera sa Michelangelo şi-a pictat chipul în două locuri,
în ambele fiind torturat. De aceea, unii experţi afirmă că mesajul
ascuns nu este faptul că Dumnezeu i-a dat inteligenţa lui Adam, ci că
inteligenţa şi organul trupesc ce o face posibilă permit oamenilor să
ajungă la Dumnezeu fără ca această relaţie să mai fie intermediată de
Biserică.
Este posibil să nu aflăm niciodată adevăratul motiv pentru care
Michelangelo a inserat reprezentarea creierului uman în capodopera sa,
ce combină arta, religia, ştiinţa şi credinţa într-o operă artistică
provocatoare şi uluitoare.
Surse: Neurosurgery, Scientific American descopera.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu